Skapa en framgångsrik e-handel genom fler lojala kunder

En nöjd kund kan snabbt förvandlas till illojal och gå över till konkurrenterna för att köpa de varor eller tjänster ni erbjuder. Alla e-handlare borde därför sträva efter att öka antalet lojala och engagerade kunder. Skillnaden mellan en nöjd kund och lojal kund kan leda till ökad merförsäljning och bättre lönsamhet. Nedan listar vi fyra tips för att skapa fler lojala kunder.

Vad är kundlojalitet?
Kundlojalitet visar människors inställning till ett företag och dess produkter. En trogen kund kan vara mer lönsam än en ny kund baserat på att långvariga kunder köper mer, är mindre priskänsliga, drar in nya kunder genom att ge referenser och att långvariga kunder inte har någon införskaffnings- eller uppstartskostnad.

Hur kan du skapa fler lojala kunder?
1. Kundupplevelsen
Förr har vi alltid lyft fram pris och produkt som avgörande faktorer för hur kunden upplever varumärket, men på senare år har kundupplevelsen blivit A och O för att skapa lojala, återkommande kunder. Hur vi levererar en vara eller tjänst har blivit lika viktigt som vad vi levererar. Äkta lojalitet växer fram när vi lyckas framkalla en positiv känsla hos kunden, och sedan värnar om att den känslan ska bevaras. Känslor driver köp, och känslor driver lojalitet.

2. En sömlös upplevelse – på riktigt
För att lyckas nå nästa nivå inom lojalitet måste ert företag fokusera på att skapa ett samspel mellan teknologi, plattformar, data och medarbetare för att stänga gapet mellan online och offline. Se alltså till att finnas i de kanaler din kund efterfrågar och släta sedan ut övergångarna. Omnichannel handlar lika mycket om hur organiserade ni är i företaget som vilka tekniska anpassningar ni väljer för att kunna analysera hela kundresan.

3. Kundanpassade valmöjligheter
Var femte konsument har avbrutit ett e-handelsköp och gått över till en konkurrent när de inte fått välja leveranssätt. För att behålla existerande kunder krävs kundanpassade valmöjligheter där bl.a. logistiken har blivit en viktig parameter för kunden. PostNord har utvecklat en lösning som heter “Delivery Checkout” som erbjuder kunderna anpassade leveransval. Med denna lösning kan kunderna välja det leveranssätt som passar de bäst, och du som e-handlare kan skapa ett konkurrensmedel bland konkurrenterna. Lösningen är ett gratis API som (från PostNords hemsida) installeras på e-handlarens webbplats.

4. “First impressions last”
Ett vanligt misstag företag gör är att glömma bort de som faktiskt möter kunden i verkligheten, de som jobbar i fronten. Strategin för hur ni skapar lojala kunder bör därför genomsyra alla nivåer i organisationen – från ledningsnivå till butikspersonal. Det handlar både om att personalen i fysisk butik snabbt ska kunna få tillgång till digital information om kunden, men lika mycket om utbildning, engagemang och kunskapsspridning inom organisationen.

Konsumenter som genomför sitt köp efter att ha använt sig av flera olika kanaler handlar för en 10% högre snittsumma än singelkanalskonsumenter. Vill du veta hur ditt företag kan lyckas med omnichannel? Läs mer här.

Caupo kan se över era interna system och processer för att utvärdera möjligheter till en väl sammansatt struktur och samverkan mellan era system. Låter det intressant? Kontakta oss gärna för ett möte!

Kontoret i Helsingborg

Drottninggatan 15
252 21 Helsingborg
042-34 10 10
sales@caupo.se

 

 

Kontoret i Stockholm

c/o Epicenter
Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
08-533 300 10
sales@caupo.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ Caupo på Instagram

Följ oss:

        

© Caupo 2019

Kontoret i Helsingborg

Drottninggatan 15
252 21 Helsingborg
042-34 10 10
sales@caupo.se

 

Kontoret i Stockholm

c/o Epicenter, Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
08-533 300 10
sales@caupo.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ oss:        © Caupo 2019