fbpx

Så får du koll på kundernas köpmönster – och når fler avslut

 

Svenskar handlar allra helst på kvällen, och inte på lunchen som många tror. Det visar en undersökning som digitala affärsutvecklaren Synlighet nyligen gjort. Vår VD Fredrik Fenberg berättar hur koll på kundernas köpmönster kan förbättra dina kundrelationer och leda till fler avslutade köp.

Över hälften av de tillfrågade i Synlighets undersökning föredrog att nätshoppa på kvällstid. Näst mest populärt var det att handla tidigt på morgonen, innan arbetsdagen drar igång.

– Att skaffa sig koll på kundernas köpmönster och när kunderna besöker butiken är en billig, enkelt och smart metod för att utveckla sin e-handel, säger Fredrik Fenberg, Caupos VD. Har man den här kunskapen kan både support och kampanjer bli mer effektiva. 

För att få koll på kundmönster och statistik är ett bra statistikverktyg ett måste. Google Analytics är det verktyg Caupo oftast installerar åt sina kunder.

shopping in bed

3  tips från chefen på hur du drar nytta av kollen på kundernas köpmönster

 

  • Med koll på när dina kunder handlar i din butik kan du bättre anpassa support och kundtjänst så att kunderna får den bästa servicen. Kanske behöver du styra om så att kundtjänst är tillgänglig kvällstid, och istället ha lägre bemanning på förmiddagen? 
  • Med koll på när dina kunder handlar i din butik kan du styra innehåll i annonser, kampanjer och nyhetsbrev på ett medvetet sätt. Behöver kunden inspiration ska nyhetsbrevet kanske skickas dagtid, medan ett riktigt bra erbjudande passar bättre när kunden är nära ett köp? 
  • Med koll på när dina kunder handlar i din butik kan du se till att du och din butik har rätt teknisk support från din leverantör, just när du behöver den. Tillgänglighet är superviktigt! (Därför jobbar vi på Caupo med en supportportal, och är självklart bemannade även i semestertider).