fbpx

Rbd:s kunder hittar nålen i höstacken

Rbd, Rätt bildelar i Sverige AB, har servat svenska bilverkstäder med reservdelar i mer än tio år. Caupo anlitades som en del av ett större varumärkesprojekt med syfte att förbättra och stärka rbds närvaro på nätet. Rbd ville underlätta för kunderna och se till att de lätt hittar rätt produkt de söker i rbds webbutik, men också att effektivisera de interna processerna kring produktinformation som bilder och andra produktdata.

Caupos uppdrag var att bygga en flerspråkig webbplats med flera integrationer, bland annat till rdbs affärssystem och till databasen TecDoc som innehåller miljontals reservdelar.

Utmaningen: En butik som erbjuder 35 000 produkter

– Vi tillhandahåller ca 35 000 reservdelar åt våra kunder och arbetar således med mycket stora mängder produktinformation och data, berättar Mattias Danewid, försäljningschef på rbd.

Att hantera den stora mängden produktinformation var tidskrävande och dyrt, och rbd behövde ett mer effektivt sätt att arbeta. Rbd ville också minimera den manuella hanteringen av beställningar och data, för att på så sätt minska risken för felbeställningar.

Lösningen: All information om produkterna hanteras från en plats

Lösningen blev att använda Pimcore, där PIM står för product information management. Pimcore är ett system som organiserar och hanterar enorma mängder data, som sedan kan användas och visas ut på flera platser, bland annat på webbplatsen. Därefter byggde Caupo en integration med TecDoc, databasen över bilreservdelar. Caupo byggde också en integration med BisNode, en annan databas med nummerplåtar från det svenska bilregistret. Slutligen  kopplades Pimcore till rbds affärssystem. Allt integrerades med rbds webbutik som Caupo byggde i Magento 2.

Resultatet är ett mycket stabilt ramverk för de enorma mängder produktdata som rbd hanterar. Informationen är strukturerad och organiserad på ett sätt som effektiviserar rbds interna processer och ser till att informationen till kunderna alltid är korrekt och uppdaterad.

Pimcore visade sig vara mycket flexibelt och det var lätt att anpassa systemet till våra specifika behov, säger Mattias Danewid, försäljningschef på rbd. Pimcore hjälper oss att organisera informationen på ett tydligt och hanterbart sätt. Det sparar oss mycket tid och manuellt arbete.

Om rbd

Rätt bildelar i Sverige AB levererar reservdelar, till exempel bromsdelar och hjullager, till verkstäder över hela Sverige. Företaget har funnits sedan 2010 och omsatte 21 miljoner kronor 2019.

Rbd om projektet

“Pimcore visade sig vara flexibelt och det var lätt att anpassa systemet för just våra behov. Vi arbetar med enorma mängder produktinformation och data. Pimcore hjälper oss att organisera informationen på ett tydligt och hanterbart sätt, vilket sparar oss både tid och manuellt arbete”

Mattias Danewid, försäljningschef på rbd

Kontoret i Helsingborg

C/O Hetch, Henckels torg 3, 252 36 Helsingborg
Postadress: Redaregatan 48, 252 36 Helsingborg
042-34 10 10
sales@caupo.se

 

Kontoret i Stockholm

c/o Epicenter
Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
08-533 300 10
sales@caupo.se

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

 

Kontoret i Helsingborg

c/o HETCH AB, Henckels Torg 3, 252 36 Helsingborg
Postadress: Redaregatan 48, 252 36 Helsingborg
042-34 10 10
sales@caupo.se

 

 

 

 

Kontoret i Stockholm

c/o Epicenter, Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
08-533 300 10
sales@caupo.se

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

         Caupo 2021