Förvandla besökare till leads med Marketing Automation

Som e-handlare är det viktigt att driva trafik och konvertera besökare till leads. Med ett system för Marketing Automation kan du som e-handlare automatisera distributionen av innehåll och se till att mottagaren får relevant information beroende på var denne befinner sig i säljtratten. Vi ger dig 4 tips på hur du går tillväga för att maximera din konvertering med ett system för Marketing Automation.

1. Strategi vs Marketing Automation
Innan du kastar dig in i tekniken bakom Marketing Automation bör du som e-handlare noga fundera över vad som är syftet med att automatisera din marknadsföring. Vad vill ni uppnå? Vilka funktioner ska automatiseras? Är det att sälja mer i e-handeln? Förvandla besökare till leads? Ni sätter själva spelreglerna. Med en knivskarp strategi som samspelar med ditt innehåll som du använder i ditt system för Marketing Automation, kan du som e-handlare skapa ett framgångsrecept.

2. Välkomna dina kunder
“First impressions last”. En bra början på en långvarig kundrelation är att skicka ut automatiserade, personliga välkomstmeddelanden till de som registrerat sig på din hemsida. Med ett välkomstmeddelande lägger du en bra grund för att fortsätta bearbeta kunden vidare i säljtratten och skapar ett gott första intryck.

3. Omvandla övergivna varukorgar till försäljning
En övergiven varukorg behöver inte alltid betyda att kunden ångrat sig. Genom att skicka ut automatiserade e-postmeddelanden med produkterna som lämnats kvar, kan du enkelt ta reda på om intresset finns och samtidigt öka konverteringsgraden i din e-handel. Mailchimp är ett exempel på gratisverktyg där du som e-handlare kan automatisera ett flöde där e-postmeddelandet skickas ut inom en viss tidsram efter att kunden övergivit sin varukorg.

4. E-handlarens bäste vän
För att tillgodose kundernas behov måste du som e-handlare vara mästare på att hantera många bollar i luften samtidigt. Nu finns möjligheten att dela innehåll med mottagarna på ett personligt vis, utifrån var de befinner sig i sin köpprocess, utan att du som ansvarig behöva göra manuell handpåläggning på varje lead och i varje interaktion. Dock är det viktigt att ta i beaktande att Marketing Automation inte är något magiskt fenomen som inte kräver något förarbete. För att lyckas med Marketing Automation krävs att du sätter en tydlig målbild, gör grundjobbet och hela tiden analyserar samt optimerar resultatet av ditt arbete. Lyckas du med detta kan du använda Marketing Automation som ett sofistikerat verktyg för att fånga upp och identifiera leads, samla in information om potentiella kunders önskningar och beteenden, samt automatisera distributionen av innehåll baserat på dessa insikter.

Intressed av att lära dig mer om marketing automation och vill diskutera ämnet vidare? Då är du givetvis välkommen att kontakta oss.

Kontoret i Helsingborg

Drottninggatan 15
252 21 Helsingborg
042-34 10 10
sales@caupo.se

 

 

Kontoret i Stockholm

c/o Epicenter
Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
08-533 300 10
sales@caupo.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ Caupo på Instagram

Följ oss:

        

© Caupo 2019

Kontoret i Helsingborg

Drottninggatan 15
252 21 Helsingborg
042-34 10 10
sales@caupo.se

 

Kontoret i Stockholm

c/o Epicenter, Mäster Samuelsgatan 36
111 57 Stockholm
08-533 300 10
sales@caupo.se

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Följ oss:        © Caupo 2019